Kännedomen om Sverige i utlandet har legat relativt stabilt det senaste decenniet. I internationella jämförelser rankas Sverige ofta bland de främsta länderna inom områdena samhälle hållbarhet och klimat konkurrenskraft och talang. Sveriges placering inom flera jämförelseområden är oförändrad eller visar på mindre förändringar från föregående år. Sverige är starkt inom de kulturella och kreativa näringarna.
Dessa näringar spelar en allt viktigare roll för tillväxten i svensk ekonomi och är drivkrafter för innovation också inom andra samhällsområden och industrinäringar. De kreativa näringarna bidrar också till att skapa en modern bild av Sverige som ett hållbart och innovativt land. Hur kan kulturen förstärka och bibehålla den positiva bilden av Sverige internationellt? Kan starka varumärken som Astrid Lindgren och andra sagoförfattare vilka förmedlas av Junibacken förstärka Sverigebilden? Kan regioner arbeta än mer strategiskt för att förstärka bilden av Sverige som ett attraktivt resmål? Hur ser Stockholm på konstens och kulturens betydelse som en viktig del i stadsutvecklingen?
Medverkande: Kajsa Medin Hansen, vd Junibacken, Helena Hammarskiöld, vd Orionteatern, Madeleine Sjöstedt generaldirektör Svenska Institutet och Jonas Naddebo, kulturborgarråd i Stockholms Stad. Moderator är Willy Silberstein, journalist. Arrangör: Junibacken